Domäntvist

Vad är en domäntvist?

Om någon registrerar ett domännamn som är förväxlingsbart eller identiskt med ett företagsnamn eller ett varumärke kan det uppstå en s.k. domäntvist. I bland har domännamnet registrerats utan vetskap om den eventuella problematiken, d.v.s. i god tro och då brukar tvisten kunna lösas tämligen enkelt genom att parterna kommer överens om att transferera domänen till den som är registrerad ägare av varumärket eller bolaget.

Att tänka på vid domäntvist

Om någon har registrerat domännamnet i ”ond tro” d.v.s. varit väl medveten om att det kan domäntvist lösning genom atffinnas någon som äger varumärke eller att domänen är förväxlingsbar med bolagsnamn eller varumärke finns det möjlighet att överklaga tilldelningen av domännamn i efterhand hos Internetstiftelsen i Sverige (IIS). Man löser denna domäntvist genom ett s.k. Alternativt tvistlösningsförfarande (ATF). Att påbörja ett sådant förfarande är dock inte kostnadsfritt. För att ett ärende skall kunna sättas i gång måste sökanden ha en rättighet (till exempel varumärke eller firma) med giltighet i Sverige, och innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använder domännamnet och att innehavaren heller inte ska ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet. Om inte dessa tre krav är uppfyllda är utsikterna mycket mindre att återvinna.

Varför vill någon registrera ”din domän”?

Antingen vill man tjäna pengar på annonser på sidan på den trafik som kommer, antingen via felstavningar eller annan trafik eller så har domänen varit fylld med innehåll och man vill använda domänens ”trust” (rykte) och ålder för att försöka manipulera Google.

Skydda ditt varumärke

Vill man hålla koll på att inte ens varumärke kommer att registreras av obehöriga kan man
hålla koll via s.k. ”SnapBack-tjänster” som t.ex. Rymdweb där man kan söka på sitt varumärke för att se om det finns registrerade domäner som håller på att förfalla och därmed bli tillgängliga att registrera på nytt. Ett annat tips som kan vara användbart är att använda ”Google Alert” som skickar E-post till dig om ditt varumärke nämns och har blivit indexerat av Googles robotar på internet.

Behöver du hjälp av en skicklig advokat som vet vad som gäller på internet?
Fyll då i nedanstående formulär så blir du kontaktad inom några dagar.

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Beskriv problemet